woensdag 13 oktober 2010

De relatie van Japan en katten



Een aantal jarengeleden heb ik eens een cursus Japans gedaan aan de Volksuniversiteit Leiden. We waren met een groepje van vijf go spelers en andere geïnteresseerden. Op een gegeven moment begon de doofheid aan een oor zo vervelend te worden dat ik met de cursus gestopt ben. De belangstelling voor Japan en de Japanse taal zijn echter gebleven.
Daarom heb ik mij geabonneerd op een nieuwsbrief van About.com.
Juist vandaag kreeg ik weer post met het onderwerp:

Relationships with Animals: Cats
.

Altijd leuk om te zien hoe katten in de verschillende culturen een rol spelen
resp. hebben gespeeld. Boeken vol zijn er over geschreven. De bibliotheek met
boeken over katten breidt zich bij mij overigens nog steeds uit. Een goede
verstandhouding met een handelaar in tweedehandsboeken in Rotterdam speelt, Jan Overduin, speelt daar trouwens een belangrijke rol in.


De katten op deze foto zijn niet allemaal gelijk. Houdt de kat zijn rechtervoorpoot omhoog, dan brengt hij naar verluid geluk en geld. Reden waarom hij vaak in de vorm van een spaarpot wordt gemaakt. Wenkt hij juist met zijn linkervoorpoot, dan trekt hij hiermee klanten, goede zaken en bezoekers. Soms houdt Maneki Neko beide voorpoten omhoog. Dit zou huis en bedrijf beschermen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten